maandag, augustus 10

De noodzaak van een goede nachtrust

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Een goede nachtrust is belangrijk voor onze gezondheid. Door goed te slapen blijven je hersenen gezond en wordt je lichaam hersteld van de inspanningen die het deed tijdens de dag. Maar goed slapen heeft nog meer voordelen. Als je goed slaapt, heb je een minder grote eetlust en blijft je gewicht goed in evenwicht. Bij minder goede slapers wordt de fluctuatie in de eetlust verstoort. Hierdoor verlies je de controle over je eetlust en krijg je meer calorieën binnen. Een goede nachtrust is ook positief voor je reactievermogen en snelheid. Slaap je slecht kan dat problemen geven in je functioneren en het presteren tijdens de dag. Uit onderzoek is ook gebleken dat hart- en vaatziekten, maar ook diabetes type 2 en depressies het gevolg kunnen zijn van te weinig slaap. En alsof dit alles nog niet genoeg is, heeft slaap ook nog eens effect op de omgang die je hebt met anderen. Goed slapen is voor je gezondheid van even groot belang als gezond eten en goed bewegen.

Welke factoren kunnen een goede nachtrust beïnvloeden?

Er zijn heel wat dingen die we kunnen doen of juist niet moeten doen om beter te slapen en daardoor gezond te blijven. Je hebt bijvoorbeeld tijdens de dag voldoende daglicht nodig, maar voor het slapen gaan niet te veel alcohol en koffie, een donkere, koele slaapkamer is goed voor het slapen, maar TV en smartphone zijn boosdoeners die ons uit onze slaap kunnen houden.

Ook het hebben van goede matrassen speelt een belangrijke rol in het goed kunnen slapen. Toch is niet iedereen zich hiervan bewust en wordt er te weinig belang gehecht aan het kiezen van de juiste matras. Maar wat is nu eigenlijk een goede matras? Want er is zoveel keus dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

goede matras

Kies je beter een harde of een zachte matras?

Je lichaam moet zich goed kunnen ontspannen op een matras. Hiervoor is het belangrijk dat je gewicht op de juiste manier wordt verdeeld over de matras. Een te harde matras knelt je doorbloeding af waardoor je huid niet genoeg zuurstof krijgt en je hersenen het signaal krijgen dat je jezelf om moet draaien. Hoe vaker je jezelf omdraait, hoe onrustiger je slaapt. In een te zachte matras zak je constant weg en krijg je onvoldoende steun. Hoe beter je gewicht verdeeld wordt, hoe minder gespannen je spieren blijven. Ook de houding die je aanneemt als je slaapt, is van belang. Als je graag op je rug slaapt, mag de matras niet zo hard zijn want je ruggengraat moet de S-vorm kunnen aannemen. Wanneer je de voorkeur hebt om op je zij te slapen, kies dan een matras met verschillende comfortzones. Zo’n matras is niet overal even hard en ondersteunt je lichaam op bepaalde plekken beter. Ben je een buikslaper, dan past een stevigere matras meer bij jou.

Waar moet je nog meer op letten bij de keuze van een matras?

Een andere belangrijke factor bij het kiezen van een matras is de temperatuur van een matras. Een te warme of te koude matras heeft invloed op je nachtrust net als een matras die niet goed kan ademen. Een matras die niet goed kan ademen en daardoor vocht vasthoudt, kan gaan schimmelen en dat is niet goed voor de gezondheid. Zorg er daarom ook voor dat je je slaapkamer altijd goed ventileert. Ben je allergisch of heb je last van je luchtwegen? Kies dan voor een hypoallergeen matras. Deze matrassen zorgen ervoor dat huisstofmijt geen kans krijgt.

Share.

About Author

Leave A Reply